Organisatiestructuur, bestuur en toezicht
Zorg is voor ons: samen doen
Kwaliteit van leven van onze bewoners en cliënten is voor ons het allerbelangrijkste. Hiervoor zijn wij allemaal een belangrijke schakel in het proces. Om ervoor te zorgen dat we allemaal op een goede manier ons werk kunnen doen, is een goede organisatiestructuur onmisbaar. Op deze pagina leest u hoe wij dat doen.
Bestuur
De Raad van Bestuur is verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van Egala Zorg. Bij Egala Zorg betekent dat niet dat er ergens een bestuurder op een kantoor zit die nooit op de werkvloer te zien is. De bestuurder binnen onze organisatie is toegankelijk en zoekt verbinding met iedereen. Indirect, omdat de bestuurder het managementteam aanstuurt. Maar ook direct, door een luisterend oor te zijn voor onze collega’s als dat nodig is. Sinds februari 2023 is Marion van Zoom de bestuurder van onze organisatie.
Een van de leuke dingen aan mijn werk vind ik de spontane gesprekken. Ook al zit mijn agenda vaak helemaal vol met afspraken, ik vind het heerlijk om af en toe even een rondje te lopen door onze locaties. Het is fijn dat bewoners, collega’s, vrijwilligers of andere bezoekers van Egala Zorg me snel aanspreken.
Organisatiestructuur
In ons organogram staat hoe wij ons dagelijks werk doen. Het geeft een schematisch overzicht van onze organisatie.
Managementteam
Het Managementteam van Egala Zorg ondersteunt medewerkers en vrijwilligers. Het MT werkt aan de doelstellingen binnen de organisatie en zorgt dat de jaarplannen worden uitgevoerd, die weer aansluiten bij onze strategische plannen. Het managementteam wordt direct aangestuurd door de bestuurder. Het managementteam komt maandelijks bijeen in een MT-vergadering. Tijdens deze vergaderingen worden voorstellen gedaan voor besluiten. Deze besluiten worden vervolgens voorgelegd aan de OR, CR, VVAR en RVT als dat nodig is.
Het managementteam van Egala Zorg bestaat uit:
Marion van Zoom
José de Laat
Thom Heijdra
Joost van der Pluijm
Chantal van Nunen
John Hondeveld
Michel Boukens
Miranda van Miert
Lilian Lelieveld
Marieke van Stigt
Raad van Toezicht
De Raad van Toezicht ziet toe op de werkzaamheden van het Bestuur en op de algemene zaken binnen Egala Zorg. Daarnaast geeft de Raad van Toezicht adviezen. Verder voert de Raad toezicht uit op onder andere de begroting, het maatschappelijk jaarverslag, de jaarrekening en grote investeringen.
De Raad van Toezicht van Egala Zorg bestaat uit zes leden die benoemd worden voor een periode van vier jaar. De huidige leden zijn:
Dhr. J.H.C. Mathijsen
Dhr. C.A.M. Goverde
Dhr. M. Duran
Mw. A.M. Breedveld
Dhr. M. Schneijderberg
Contact met de Raad van Toezicht
Wilt u contact opnemen met (een van de leden van) de Raad van Toezicht? Dat kan via het secretariaat van Egala Zorg, tel. 076-5225150.
Cliëntenraad
Ook cliënten en bewoners moeten kunnen meepraten en meebeslissen over het beleid van Egala Zorg. Omdat zij dit niet altijd meer zelf kunnen, is hiervoor de zelfstandige en onafhankelijke cliëntenraad. In de cliëntenraad zitten vertegenwoordigers van onze bewoners en cliënten en soms ook cliënten zelf.
De cliëntenraad is een belangrijke gesprekspartner voor bestuur en management van Egala Zorg. De gesprekken gaan over de beleving van wonen, welzijn en zorg. De cliëntenraad denkt actief mee over het beleid en geeft gevraagd én ongevraagd advies.
Heeft u een idee over verbetering van hulp, welzijn, verzorging of verpleging? Laat het de cliëntenraad weten.
George Link
Ginny Smeets
Arthur Carli
Çiğdem Karadurmuş
Rien van Kaam
Asiye Songul
Marijke de Jonge
Ruth van Garderen
Jaarverslag 2024
Contact met de cliëntenraad
De cliëntenraad is te bereiken via clientenraad@egalazorg.nl. De voorzitter van de cliëntenraad is George Link.
De Ondernemingsraad
De OR vertegenwoordigt alle werkzame medewerkers in de organisatie. Zij zijn er dus voor iedereen die bij Egala Zorg werkt. De OR is de schakel tussen de collega’s van de werkvloer en de directie. De OR heeft het recht op informatie, het recht om mee te praten en het recht om mee te beslissen.
Het recht op meepraten
Dit uit zich in overleg met de bestuurder, ongeveer zes keer per jaar. Twee keer per jaar spreekt de OR met de Raad van Toezicht. Deze gesprekken gaan dan over verantwoording van behaalde resultaten, en een vooruitblik op de toekomstplannen.
Het recht op meebeslissen
Er is wettelijk vastgesteld over welke onderwerpen de OR mee mag beslissen. De OR heeft dan Adviesrecht. De onderwerpen zijn belangrijke besluiten vanuit de organisatie, met gevolgen voor de medewerkers. Dit is het zogenaamde Artikel 25 van de Wet op de ondernemingsraden (Wor).
Het instemmingsrecht
De directie heeft instemming nodig van de OR voor besluiten over onderwerpen die invloed hebben op de collega’s van Egala Zorg. Bijvoorbeeld werktijd of vakantie, arbeidsomstandigheden, personeelsopleidingen, werkoverleg.
De ondernemingsraad van Egala Zorg bestaat uit:
Connie Hubeek
Idaline Bakx
Eveline van Strien
Christa Vorstenbosch
Nesli Celik
Loes van Hellmond
Contact met de ondernemingsraad
De ondernemingsraad is te bereiken via OR@egalazorg.nl.
VVAR
De Verpleegkundige en Verzorgende Adviesraad (VVAR) bestaat uit verpleegkundigen en verzorgenden van Egala Zorg. De VVAR geeft vanuit vakinhoudelijke kennis gevraagd en ongevraagd advies aan de Raad van Bestuur, om zo de kwaliteit van zorg te waarborgen én verder te verbeteren. Iedereen die zorg geeft aan bewoners en cliënten, kan de VVAR input geven.
Doelen
De VVAR wil met haar advies de kwaliteit van de cultuurspecifieke zorg waarborgen en verbeteren, de professionaliteit van de zorgmedewerkers bevorderen en de invloed van professionals op beleidskeuzen vergroten.
Dit betekent veilige, liefdevolle zorg leveren en bijdragen aan het borgen en verbeteren van de kwaliteit van leven, gericht op welzijn en cultuurspecifieke zorg voor de bewoners, cliënten en medewerkers.
De VVAR bereikt dit door:
- Proactief betrokken te zijn bij het maken zorgbeleid
- Een bijdrage te leveren aan het vergroten van vakkennis voor verpleegkundigen & verzorgenden
- Verpleegkundigen & verzorgenden actief te betrekken en zo de bewustwording en professionele verantwoordelijkheid van hun rol in het primaire proces te vergroten.
- Het geven van gevraagde en ongevraagde adviezen aan de RvB
- Daadkrachtig, transparant, toegankelijk, zichtbaar en initiërend te zijn
De huidige VVAR bestaat uit:
Rani Poernamo
Rokhsar Satari
Lily Mercera
Maria Nunes
Duygu Yilmaz
Contact met de VVAR
De VVAR is te bereiken via vvar@egalazorg.nl. De voorzitter van de VVAR is Rani Poernamo.
